NL

Verhuistips

Dankzij deze tips & tricks ben je helemaal klaar voor een geslaagde start in je nieuwe thuis

06-11-2014 - door bartc

Je nieuwe adres doorgeven aan de gemeente: een handig stappenplan

Bij een verhuis moet je je nieuwe adres doorgeven aan de gemeente en wel binnen de 8 werkdagen nadat je in de nieuwe woning bent gaan wonen. Als je dit te laat doet of je doet het helemaal niet, dan kan je gemeente je een boete geven. Je moet dit niet enkel doen als je naar een andere gemeente gaat wonen, maar ook als je binnen eenzelfde gemeente verhuist. Dus zelfs als je maar enkele huizen verder gaat wonen, is het wettelijk verplicht om dit tijdig aan de gemeente  te laten weten. In dit artikel leggen we je uit hoe dat werkt,  stap voor stap.

verhuizing doorgeven gemeente

Foto van Rene Mensen via Flickr (onder CC 2.0 licentie)

Je nieuwe adres doorgeven aan de gemeente, stap 1: dienst burgerzaken

Om je adreswijziging door te geven, krijg je te maken met de  dienst burgerzaken van de gemeente. Je kan daarvoor naar het loket in het gemeentehuis gaan, maar opgelet: in sommige gemeentes moet je hiervoor een afspraak maken.
Je kan je adreswijziging ook vanop afstand doorgeven. Hoe dat precies gaat, is afhankelijk van de gemeente: soms kan het via brief, e-mail of fax, bij andere gemeentes kan het enkel via het digitale loket met je eID. Surf daarom even naar de website van je gemeente voor meer informatie.  Wat als je met het hele gezin verhuist? Dan kan één meerderjarige persoon de adreswijziging voor alle gezinsleden doorgeven. Hij of zij heeft daarvoor in elk geval een geldig identiteitsbewijs met rijksregisternummer nodig.

Je nieuwe adres doorgeven aan de gemeente, stap 2: dienst burgerzaken

Enkele dagen later komt een wijkagent langs op je nieuwe adres, die simpelweg komt vaststellen of jij en eventueel je gezinsleden ook echt op dit adres wonen: is het huis ingericht met tafels, bed en stoelen? Is dat het geval (en daar gaan we vanuit), worden jij en je gezinsleden ingeschreven op het nieuwe adres in het bevolkingsregister.

Stap 3: je krijgt een uitnodiging om je identiteitskaart te laten aanpassen

Na het bezoek van de wijkagent krijg je een brief van de gemeente in je bus: je wordt uitgenodigd op het gemeentehuis om het adres op je identiteitskaart te laten aanpassen. Een meerderjarige persoon kan dat voor alle personen van het gezin doen. Je moet dan wel van elk gezinslid het eID (of Kids-ID of verblijfsvergunning) mét pin- en pukcode meebrengen. Ook het inschrijvingsbewijs van je voertuig(en) moet je bij dit bezoek laten aanpassen.

Ziezo, daarmee is het nieuwe adres doorgegeven. Als je verhuist naar een andere gemeente, hoef je je dus niet af te melden, dat gebeurt automatisch. Ook aan enkele andere instanties wordt je nieuwe adres automatisch doorgegeven, zoals sociale zekerheidinstellingen, Kind en Gezin, OCMW, ziekenfonds, … Bij heel wat andere mensen en organisaties waar je mee te maken hebt, moet je natuurlijk zélf actie ondernemen om je nieuwe adres door te geven. In dit artikel geven we je enkele gouden tips over hoe je daarin slaagt met een gerust gemoed.

Je nieuwe adres doorgeven aan de gemeente is gratis, tenzij …

De hele procedure om je nieuwe adres bij de gemeente door te geven is in principe kosteloos. Tenzij…  je in stap 3 je pin- en pukcode van je eID blijkt kwijt te zijn. Dan moet je een bedrag van 5 à 10 euro betalen voor een nieuwe code, het precieze bedrag is afhankelijk van de gemeente.

Handige websites voor extra info

Lees de hele procedure om je nieuwe adres door te geven aan de gemeente nog eens na op Vlaanderen.be 

Op deze webpagina op Belgium.be vind je ook een handige lijst van de instanties die automatisch worden verwittigd.

Voor precieze informatie over de procedure om je adres door te geven in je gemeente, surf je best nog eens naar de website van je gemeente (naamgemeente.be)

Reactie (2)

Reageer