NL

Verhuistips

Dankzij deze tips & tricks ben je helemaal klaar voor een geslaagde start in je nieuwe thuis

01-08-2018 - door Melissa

Maak je huis verkoopklaar: de kunst van verkoopstyling

Je wil je huis verkopen, maar de kopers van vandaag zijn erg kritisch. Een potentiële koper kan bijvoorbeeld afknappen op de rode keuken waar jij zo gek op bent. Of de uitstraling van een huis kan donker en gedateerd lijken waardoor de bezoeker vreest dat ook het onderhoud achterstallig is. Op een positieve, aantrekkelijke manier opvallen is daarom erg belangrijk.

Wanneer je jouw huis te koop gaat zetten, moet je woning netjes, opgeruimd en neutraal gepresenteerd zijn. De koper wil namelijk je huis kopen, niet jouw thuis! Door een goede eerste indruk te maken blijft je huis hopelijk hangen in de gedachten van de bezoekers. Maak die goede indruk door verkoopstyling toe te passen!

verkoopstyling

Door de ogen van de koper

Het doel van verkoopstyling is om je huis zo snel mogelijk te verkopen tegen de best mogelijke verkoopprijs. Tegenwoordig zoeken de meeste kopers online naar hun droomhuis. Maar wist je dat een online bezoeker binnen 15 seconden bepaalt of hij een huis interessant genoeg vindt? Dat is de reden waarom de foto’s van je huis moeten opvallen!

Een verkoopstylist kijkt met een objectieve blik naar de inrichting en weet de sterke punten van een huis naar boven te halen. Enkele kleine ingrepen kunnen de ruimtes al veel frisser en lichter maken. Door een neutrale en sfeervolle inrichting is het voor de potentiële koper makkelijker om zich in jouw huis te zien wonen.

Verkoopstyling vs interieurstyling

Verkoopstyling hoeft niet ingrijpend of duur te zijn. Door enkele meubels te verplaatsen en wat sfeervolle accessoires toe te voegen, kan een woning plots toch interesse wekken bij de potentiële koper.

Verkoopstyling is dan ook iets heel anders dan interieurstyling, dat volledig gericht is op de persoonlijke smaak van de bewoner van het huis. Bij verkoopstyling draait alles om een neutrale, ‘showroom-achtige’ inrichting, die zoveel mogelijk mensen aanspreekt.

Verkoopstyling: (N)iets voor mij?

Jarenlang heb jij tevreden in je huis gewoond en je verwacht dan ook dat bezoekers direct zien hoe fijn je woning is. Maar niets is minder waar want objectief naar je eigen huis kijken is moeilijk. Veel bezoekers hebben moeite met rondslingerende kranten, felgekleurd behang of vakantiefoto’s aan de muur. Dit geeft een rommelige indruk en leidt de bezoekers af van je woning. 

Verkoopstyling is in elk type woning mogelijk, variërend van kleine aanpassingen (uitpuilende boekenkasten opruimen) tot advies over grotere klussen (knalrode muren overschilderen). Vergeet niet: je verkoopprijs (moeten) verlagen kost je heel wat meer.

‘Doe-het-zelf-verkoopstyling’

Gelukkig kan je zelf ook veel doen om je huis verkoopklaar te maken. Maar waar begin je? Hieronder enkele handige tips.

  • Ruimte, licht en sfeer, daar gaat het om bij het presenteren van je huis. De koper zoekt een ruim huis waar al zijn spullen in passen. Haal daarom alle overbodige spullen weg zodat je meer ruimte creëert in je woning.
  • Maak alle kamers grondig schoon. Vieze vlekken op het aanrecht of spinnenwebben in de hoeken zijn afknappers voor potentiële kopers. Hierdoor kunnen de bezoekers zich vragen gaan stellen bij het onderhoud van de woning.
  • Haal alle voorwerpen kleiner dan een voetbal uit het zicht. Laat ook zo weinig mogelijk spullen op het aanrecht, op de grond of op de trap staan. Dit gaat van de hondenmand en de kruidenpotjes tot de schoenen in de hal.
  • Vergeet ook de ruimte buiten niet. Zorg dat het voetpad voor je deur geveegd is, je huisnummer duidelijk zichtbaar is en alle ramen gelapt zijn. Laat ook zeker geen fietsen voor de deur staan, want zo kunnen de bezoekers denken dat die ruime berging toch te klein is…

 

Nu kan je aan de slag! Laat de sterke punten van je huis eruit knallen, want je krijgt maar één kans. 

Reactie (0)

Reageer